BLOGas.lt
Sukurk savo BLOGą Kitas atsitiktinis BLOGas

Stiklu šiltintas namas šyla nuo saulės

Pietinę ir vakarinę namo sieną iš lauko geriausia
šiltinti ne akmens vata ar kita izoliacine medžiaga, bet stiklu. Tarp
sienos ir stiklo reikia palikti nedidelį oro tarpą, kuris tamsiu paros
metu veikia kaip šiltinimo medžiaga, o dieną, suspindus saulei, tampa
šildytuvu. Netgi vasario pradžioje siena po stiklu gali įšilti iki 40
laipsnių ir daugiau.

Namas šyla ir pats

Ar
galima kaip nors padaryti, kad namas šiltų ir pats — ne tik nuo
kūrenamų malkų, dujų arba elektros? Taip, tai labai pigu ir nesunku
padaryti!

Štai jums nedidelio eksperimento rezultatai.

Rudenį
pietinę ir vakarinę namo sienas apdėjau daugiabučių langų stiklais. Aš
juos pritvirtinau su visais rėmais. Dabar, kai senuosius medinius
langus žmonės masiškai keičia plastikiniais, medinių rėmų gali gauti ir
dykai, ir nusipirkti už kelis litus.

Dalis pietinės
sienos jau veikė kaip saulės kolektorius — ten po stiklu prikalta
juodai nudažyta skarda, išvedžioti juodi plastikiniai vamzdžiai–vasarą
jie tampa vandens šildytuvais. Dabar mėginsiu nustatyti, ar saulės
kolektorius galėtų veikti ir žiemą — tik šildyti ne vandenį, bet namo
sieną.

Po stiklu įtaisiau elektroninių termometrų daviklius ir kiekvieną dieną stebėjau parodymus.

Efektas
buvo ir gruodžio bei sausio mėnesiais, kai dienos apniukę ir labai
mažai saulėtų. Visgi dienomis siena po stiklu neįšaldavo iki minusinės
temperatūros — termometrų davikliai paprastai ten fiksuodavo dešimčia
laipsnių daugiau, negu atvirame lauke. Naktimis, kai nėra
ultravioletinių spindulių ir sienos stiklas negali veikti kaip
šiltnamis, po stiklu vis dėlto būna 2–3 laipsniais šilčiau, negu lauke.
Matyt, oro tarpas tarp sienos ir stiklo veikia kaip šilumos izoliacinė
medžiaga.

Didžiausias efektas būna saulėtą dieną.

Vasario
antroji. Saulėta, bet šalta. Lauke termometras rodo -10. O po stiklu
termometro daviklis fiksuoja +27,9 laipsnio. Galingas šildytuvas — jis
išlaiko beveik 40 laipsnių temperatūrų skirtumą.

Paprasčiau
sakant, šaltą, bet saulėtą vasario dieną dvi namo sienos— pietinė ir
vakarinė — atsidūrė vasaros temperatūroje. Vadinasi, tą dieną galiu
nekūrenti, o ir naktį, kai nebeliks saulės, sienos dar kurį laiką nebus
įšalusios.

Tamsi siena įšyla geriau

Darydamas
šį eksperimentą, nesitikėjau ypatingų rezultatų, todėl patingėjau sieną
po stiklu perdažyti tamsia spalva — ji liko geltona, o šviesi spalva
atspindi dalį šilumos. Jeigu šviesi siena įšyla beveik iki 30 laipsnių
ir daugiau, kiek įšiltų tamsi, tarkim, juoda?

Tai nustatyti padėjo vienas labai paprastais įtaisas, kurį vasarą naudoju vonios kambariui šildyti.

Tai saulės kolektorius, tik jis šildo ne vandenį, bet orą.

Mano
vonios kambarys be langų, todėl ir vasarą nemato saulės. Tingėdamas
pjauti lango skylę, prie sienos prikaliau skardos lakštą, nudažiau
juodai, o ant viršaus uždėjau keletą langų. Saulėtomis vasaros dienomis
oras tarp stiklo ir juodos skardos įkaista iki 50 laipsnių ir daugiau.
Iš to negudraus kolektoriaus jis patenka į kambarį pro viršuje išpjautą
10 centimetrų diametro skylę. Kolektoriaus apačioje yra dar viena tokia
pat skylė — pro ją ateina vėsus kambario oras. Įkaitęs jis kyla
aukštyn, pro viršutinę skylę grįžta atgal į vonios kambarį.

Taip cirkuliuodamas jis kuo puikiausiai įšildo patalpą.

Cirkuliacijai
pagreitinti pastačiau nedidelį iš seno kompiuterio išimtą
ventiliatoriuką, kurį varo šešios saulės baterijos. Tas baterijas
paėmiau iš lauko žibintų, kurių gali nusipirkti bet kuriame prekybos
centre.

Šis nebrangiai kainavęs įtaisas be jokių papildomų kaštų man šildo patalpą nuo pavasario iki rudens.

Vėlų
apniukusį rudenį, nesitikėdamas ypatingos šilumos ir bijodamas, kad
saulės kolektorius nepradėtų veikti kaip vėsintuvas, aš sustabdydavau
oro cirkuliaciją, abi ventiliacijos skyles užkišdamas akmens vata.

Pasirodo, be reikalo!

Vasario
antrąją, norėdamas nustatyti, kiek oras įšyla tarp stiklo ir juodos
skardos, atidariau viršutinę saulės kolektoriaus angą ir įkišau
termometro daviklį. Saulės baterijos veikė, ventiliatoriukas sukosi
visu greičiu. Dabar jis pradėjo pūsti į vidų + 43,9 laipsnių orą.

Vadinasi, po stiklus juoda siena įšyla beveik dvigubai daugiau, negu geltona.

Geltonąją
sieną vasarą nudažysiu tamsia spalva, o saulės kolektorių nuo šiol ir
žiemą naudosiu kaip ventiliacijos priemonę. Tik pro ją į vonios kambarį
iš lauko ateis ne šaltas, bet gerokai įšilęs oras.

Kaip tai veikia

Tokie
saulės kolektoriai veikia be jokios mistikos, nors daug kam tikriausiai
neiašku, kaip speiguotą žiemą po stiklu gali susidaryti tokia aukšta
temperatūra.

Stiklas turi savybę skaldyti nuo
saulės ateinančius ultravioletinius spindulius ir versti juos
šiluminiais infraraudonaisiais spinduliais. Štai kodėl saulėtą dieną ir
automobilyje, ir šiltnamyje ir šiaip po stiklu pasidaro labai karšta.

Suskaldęs
ultravioletinius, stiklas sunkai praleidžia infraraudonuosius— štai
kodėl jis dar veikia ir kaip puiki šiltinimo priemonė. Daržininkai
seniai pastebėjo, kad šiltnamio daržovėms pavasario šalnos nebaisios—
vėjas per naktį negali išgairinti po stiklu susikaupusios šilumos.

Tokią pat savybę turi ir polietileno plėvelė.

Brangstant
energijai, stiklą vis labiau imama naudoti ne tik šiltnamiams, bet ir
vandeniui šildyti. Jeigu juodus lauko vandentiekio vamzdžius apdengsime
stiklu arba polietileno plėvele, vasaros dieną vanduo juose įkais iki
50 laipsnių ir daugiau. Tokiu kolektoriumi aš pasirūpinu karšto vandens
nuo gegužės iki lapkričio, už tai nei šilumos, nei elektros tinklams
nemokėdamas nė sudilusio cento. Nebėra abejonės, kad stiklu apšiltintas
namas dabar gerokai sumažins šildymo išlaidas.

Stikliniai
saulės kolektoriai šiuo metu labai sparčiai plinta po visą Europą, tik
Lietuvoje jie tebėra didelė retenybė. Dėl to gali būti kalta ne tik
valstybės politika, tarnaujanti energetikų monopolijoms ir nepalaikanti
pačios pigiausios ir švariausios ergetikos. Saulės kolektoriai yra
naujas, neįprastas dalykas, gerokai keičiantis namo išvaizdą, o
valstietiškos prigimties konservatyvius žmones tai stipriai gąsdina.

Visgi,
į viską pažiūrėjus kūrybiškai, galima rasti vietos naujovei,
nesudarkant tradicijos. Namo sieną nebūtina dažyti gedulinga juoda
spalva — šilumą neblogai sugeria ir ruda ar net kuri kita tamsi spalva.
Beje, juodai nudažyti saulės kolektorių kvadratai ant negyvos baltų
plytų sienos gali atrodyti netgi žaismingai, o ant stogo įrenti saulės
kolektoriai apskritai nekrenta į akis — jie labai panašūs į
stoglangius…

P.S. Jeigu jums reikalingas paprasčiausias elektroninis valdiklis saulės kolektoriui, mes turime vieną atliekamą (tinka vandens ir oro kolektoriams). Galime tartis telefonu 861142387 arba petrasdargis@gmail.com

[Image] EKSPERIMENTAS: Šaltą vasario antrosios vidurdienį po stiklu įkaito ir
geltona namo siena. Už stiklo užkištas elektroninio termometro daviklis
rodė 29,9 laipsnių šilumos, arba beveik keturiasdešimčia laipsnių
daugiau, negu lauke.


[Image] EFEKTAS: Po stiklu juoda siena įkaito beveik dvigubai smarkiau, negu
geltona. Saulės energijos varomas ventiliatoriukas iš šio kolektoriaus
varė į kambarį + 43,9 temperatūros orą.


[Image] IŠVAIZDA: Juodai nudažyti saulės kolektorių kvadratai bei stačiakampiai baltų plytų fone gali atrodyti ir žaismingai.

Skaityti straipsnio tęsinį

Rodyk draugams

Komentarai (65)

Biržietis2009-02-21 01:52

Panašu bandai savo straipsniu pasirodyt beraščiu ne tik fizikoj,statyboj,bet dar ir kalboj,skaldomos yra malkos,o spinduliai yra SKAIDOMI jei jau toks šaunus eksperimentas,kodėl Tamsta neduodat duomenų apie savę?O gal baisu,kad mediniam namui gausis termoso efektas ir jis supūs?Aš suprantu,kad ,,Biržiečių žodis" Jums sumokėjo nebloga honorara,bet iki balandžio1 lyg ir toloka?????Net pradinukas žiema esant saulėtai dienai žino,kad pietinėje namo pusėje termometras rodys+

deimantukas2009-02-21 06:12

Biržiečiui. Pataisysiu tamstos kalbą-ne "supūs", o "supus". Ir dar. Kaip paaiškinti tokį dalyką, kad esu matęs labai daug supuvusių ir sutrūnyjusių medinių namų, kurie nebuvo apšildyti pagal Petrą? Pagal tamstą-supus tik Petro medinis namas?

Petras2009-02-21 09:51

Keistas reiškinys: žmogaus baimės labai susijusios su jo namu. Namas yra tarsi jo kūno tęsinys, sienos - tarsi antroji oda. Kartais žmonės išsigąsta, kai reikia iš šildymo sistemos išleisti vandenį - juos apima tokia baimė, tarsi reikėtų atlikti kraujo perpylimo operaciją. Eksperimentai name ir su namu jiems yra beveik tas pats, kas būtų medicininiai bandymai su jų kūnu.

Dar vienas įdomus reiškinys: fobiški žmonės paprastai būna labai agresyvūs. Pamatę kur nors naują dalyką, jie ne tik persigąsta, bet ir puola naujovės autorių, tarsi tas kėsintųsi susprogdinti, padegti, supūdyti, susprogdinti jų namą.

Tiems, kurie domisi pigia ir švaria saulės teikiama energija, noriu pasakyti, kad saulės kolektoriai visiškai nepavojingi, jie nei padega, nei supūdo, nei deformuoja, nei susprogdina namo. Saulės kolektoriais vandenį šildausi jau bene 5 vasaras, maždaug tiek laiko nuo saulės šyla vonios kambarys bei mūrinis svečių namelis. Niekur jokių deformacijų, gaisrų ar sprogimų. Nuo dabar tokiu būdu šildyti pradedu visą gyvenamą namą. Užvakar buvo saulėta - visai nereikėjo kūrenti.

Beje, saulės kolektoriai Europoje seniai ne naujiena, Danijoje be jų nebepastatysi naujo namo - jie privalomi pagal kažkokius statybos įstatymus. Aišku, fobiškų žmonių yra ir ten, bet tai - pataisomas sutrikimas.

prosyger2009-07-01 13:45

Sveiki Petrai,
labai suintrigavo Jūsų straipsnis. Pats turiu didelį, nedidelio nuožulnumo stogą, kuris kaip ir prašosi pats, kad ant jo būtų saulės kolektoriai, stogas kaip tik į pietų dangų žiūri.
turiu klausimą tokį: o kaip apsaugoti stiklą nuo gamtos išdaigų - vėjo gūsių, krušos? Ar uždėtas koks nors tinklas nepablogintų efekto?

Petras2009-07-01 15:07

Kam tas tinklas? Mano užkelti saulės kolektoriai vandenį šildo jau penkta vasara. Nieko jiems neatsitiko. Aišku, geriausias nuožulnumas - 45 laipsniai. Tokiu kampu vidurdienį krenta saulės spinduliai, o krituliai trenkiasi į nuožulniąją plokštumą. Bet vienas kitas laipsnis ten arba šen didelės reikšmės, manau, neturėtų.

Paprastas2009-10-24 21:18

Nesvarbu, ką žmogus darytų ar rašytų Lietuvoje, ar apie namą, ar apie žydus visada tarp pirmų atsiranda tulžim pasruvęs tipas. Biržieti, tu čia geografiškai stipriai pradūrei, manau Petras net nežino kur tie Biržai. Būkim paprastesni!!!

Ramūnas2009-12-09 21:17

Šaunuolis!!! Tegu tie kas neturi ka pasakyti tegu iš viso nerašo, o tai pasijutau lyg lietuvių kalbos klasės suole. Čia žmogus pasistengė, pasidalino su visais, ir taip viska išsamiai aprašė. Va mano kaimynas medinį nama su putu poliestiroliu iš lauko šiltina ir nebijo namo supuvimo ar supūvimo :). Čia gi judantis oras po stiklu, namui niekaip negręsia termoso efektas.
Va man asmeniškai įdomu, ar selektyvinis stiklas duotu geresnį efektą

Algis2010-01-06 22:30

To Petras

Saunuolis kokiu reta, gerai kad yra isradingu zmoniu kuriems negaila pasidalinti savo idejomis ir darbo rezultatais su kitais besidominciai. progresas imanomas tik visiems be pavydo bendradarbiaujant kartu, tik tokie gaidzhiai kaip “Birzietis” gadina nuotaika. Veliau parasysiu kaip man pavyko savo vonia apsiltinti.

Sekmes

Etonas2010-01-12 18:51

saunu,visi komentarai y tema…. juk jei visi zmones laikytusi vienos nuomones progreso nebebutu, beliktu tik regresas.
pats pritariu petro eksp. pats megejas esu, priesh daugel metu pirciai, bei siltnamiui panasiu principu sode vandens pashildyma padares buvau, tik vietoj vamzdziu y stiklo-medzio deze radijatoriu ketaus ykeliau. vandens karsto sociai ir vakarui ir ryte dar siltas budavo….
tad nukeliu kepure ekspermentatoriams, be ju nebutu ne dviracio. visi arkliais vaznyciotume.

Anonimas2010-02-27 10:56

Sienu stiklinimas gali pasitvirtinti tik sauleta diena.Bet efekta namo viduje pajusi tik tada,kai sienos varza bus prasta.O kai saules nebus ir sienos varza prasta kaip apsiltinsi nama.

Petras2010-02-27 11:22

Kartais įdomu pasiklausyti neišmanančio žmogaus fantazijų. Jeigu jis bent teoriškai susigaudytų fizikoje, tai žinotų, kad plokštieji saulės kolektoriai veikia ne tik saulėtą, bet ir apniukusią dieną, nes jie skaido ir išbarstytus spindulius. Štai kodėl šiltnamyje ir apsiniaukusią, lietingą dieną kur kas šilčiau, nei lauke. Apniukusią dieną neveikia tik paraboliniai saulės kolektoriai, kurie skirti nukreipti spindulius į vieną tašką. Išsklaidytus spindulius surinkti yra neįmanoma.

Aišku, apniukusią dieną saulės spindulių kur kas mažiau, mažiau jų stiklas paverčia infraraudonaisiais. Dabar, kai rašau šitas eilutes, lauke labai tirštas rūkas, bet po stiklu +5. Lauke 0.

Norint svarstyti apie šilumos varžą, irgi reikia šį tą žinoti. Pirmiausia - nėra absoliučios varžos, netgi teoriškai jos būti negali. Man atrodo, tai dėstoma šeštoje ar septintoje klasėje per fizikos pamokas.

Antras dalykas - šilumos laidumas mažėja, šiltinant sieną. Pavyzdžiui, kuo labiau ją storinsi, tuo varža didės. Galima varžą didinti ir geresne izoliacija. Oras - irgi izoliacinė medžiaga, ypač - nedidelis jo tarpas. Vadinasi, prie sienos prikalus senus daugiabučių langus, šilumos varža ne sumažės, bet padidės. Naktį turėsi tik geresnę šilumos varžą, o dieną, netgi apniukusią, - dar ir šildytuvą.

Velnias griebtų, juk tai jau rašiau savo straipsnyje!

Tikrai keista, kaip kiti žmonės užsispiria nematyti ir negirdėti.

vytautas2010-02-28 23:46

Malonu ,kad yra asmenu atviru kurie pasidalija ekspermento rezultatais.Ir jagu kiti paatvirautu savo ekspermentais daugiau nuo to idomiau butu ,o ne uzsiimineja kalbos rasybos nuorodomis…

arvydas2010-03-08 07:56

gerai kad yra zmoniu kurie netingi eksperimentuoti ir kazka atrasti. Ir dar geriau kad jiems negaila savo patirtimi pasidalinti su kitais panasiais krapstukais, kurie patys bando savo kurybiskuma!
o dabar birzieciui: paziurek i save- nespjaudyk savo nuodu kaip rupuze negadink kitiems nuotaikos, pabandyk pats ka nors gero padaryti, ar ka nors idomaus papasakoti.

Algimantas2010-03-16 11:45

Sveiki Petrai,
na labai malonu skaityti kuriančių žmonių išradimus. Neatlaikiau ir aš, pasipasakosiu. Įdomus sutapimas - tik prieš 2 dienas nusprandžiau panaudoti saulę vandens šildymui. O buvo taip: prieš 2 mėn. patobulinau savo karšto vandens gaminimo sistemą, buvo tik 1-as el. boileris 80 litrų. Namas kūrenamas malkomis, prie pat pečiaus pastačiau dar 1-ą 80 litrų kombinuotą boilerį, nuvedžiau papildomą vamzdelį apie 20 metrų ilgio iki to pirmojo boilerio, pastačiau cirkuliacinį siurbliuką, kuris varinėja iš kombinuoto į el. boilerį. Rezultatas elektros sunaudojimo toks: apytiksliai nuo 500 kWh iki 300 kWh per mėn.Manau neblogai. Tai va, prieš pora dienų išėjau saulėtą dieną į lauką čia ir gimė mintis. Juo lab jau radau skardinių radijatorių pas kaimyną. Mano klausimai būtų tokie: kiek m2 radijatorių reiktu pastatyti ant stogo optimaliai, ar gerai bus, kad naudosiu cirkuliacinį siurbliuką. Keista, kad užduodu tokius klausimus, aš gi visvien pats eksperimentuosiu, manau statysiu kokius 4 radijatorius, sumoje bus apie 3 m2, tuos radiatorius (prieš tai su ‘j’ rašiau) nuosekliai kranelių pagalba įterpsiu į mažą ratą (tipo pečius, komb. boileris, siurbliukas, radiatoriai). Kranelių pagalba žiemai išjungsiu tuos radiatorius, aišku išleisdamas vandenį. Šiaip pečius pas mane Stropuva, jau apie 10 metų, dar esu pasidaręs pečiaus temperatūros rodymą per internetą, čiuo metu ‘nulūžo’ namuose serveriukas, tai negaliu pademonstruoti ONLINE.

Petras2010-03-16 12:10

Geras idėja, Algimantai. Jeigu naudosi šilumokaitį, tai į radiatorius gali pilti vandens ir antifrizo mišinį - žiemą neužšals. Keturių radiatorių, turėtų užtekti, jeigu jie bus pakišti po didelius langu. Mat labai svarbu saulės šildomas plotas. Cikuliacinis siurbliukas irgi gerai, jeigu šilumokaitis stovės žemiau už saulės mkolektorių, kitaip ir neišsiversi. Bet tokiu atveju turi įsirengti automatiką, kuri cirkuliacinį siurbliuką įjungtų tik tada, kai vanduo saulės kolektoriuje bus karštas. Aš vandens bosą pakėliau aukščiau už saulės kolektorių, todėl nereikėjo nei siurblio, nei automatikos. Bet yra kitų nepatogumų - karšto vandens rezervuaras atsiduria toli nuo dušo. Išsamiau apie tai esu rašęs čia: http://petrasdargis.lt/?q=node/19

Saulės kolektoriai2010-05-06 14:40

Smagu kad radau Jūsų blogą Petrai. Tikrai buvo smagu pasiskaityti apie šį “išradimą”. Jau senai sukau galvą kokius profesionalius kolektorius pirkti. T.y. Kad kainos ir kokybės santykis būtų įkandamas.

Giords2010-05-18 11:40

Sveiki,
Smagu rasti įdomių idėjų internete. Pasidalinsiu savo eksperimentais ir aš. Turėjau skardinį radiatorių, tai sugalvojau padaryti vandens šildytuvą vaikiškam baseinėliui kaime, bet kadangi baseinėlis žemiau kolektoriaus, tai reikalinga priverstinė cirkuliacija. Tam paprasčiausiai karštomis vasaros dienomis prijungdavau prie kolektoriaus žarną nuo čiaupo, nustatydavau labai silpną srovelę, o išeinantį pašildytą vandenį iš kolektoriaus kita žarna nuvesdavau į baseinėlį. Efektas nekoks, vanduo nespėdavo kaip reikiant sušilti. Nutariau padarytą kolektorių panaudoti vandeniui šildyti elektriniame boileryje, nes taupant elektrą kaime jį retai jungdavome. Čia rezultatas žymiai geresnis. Vanduo saulėtą dieną sušyla iki tiek, kad jau karštoka rankom plauti (gaila, nepamatavau su termometru). Tiesa, medžio šešėlis nuo kolektoriaus pasitraukia tik apie 11 val., taip kad jis neišnaudojamas labai efektyviai. Šio eksperimento nuotraukos čia http://picasaweb.google.lt/algirdasjankunas/F.

Petras2010-05-19 09:33

Šildyti baseinuką saulės kolektoriumi yra puiki idėja. Nuotraukoje nematau, ar tas juodas radiatorius uždengtas stiklu. Jeigu ne - uždenk, tada jis šildys vandenį ir ūkanotą dieną.
Ir dar. Vandenį į tą radiatorių (saulės kolektorių) ir atgal į baseinuką reikėtų varinėti cirkuliaciniu siurbliuku, pavyzdžiui, tokiu, kurie naudojami baseinų filtravimui. Tada tiktai bus efektyvu.
Mokslinčiai yra paskaičiavę, kad saulės kolektorius baseinui šildyti turi būti pusės baseino ploto. Manau, nepakenktų ir daugiau…
Taigi gali turėti šildomą baseiną kaip koks milijonierius ir niekam už tai nemokėti nė cento.

Giords2010-05-19 10:22

Apie stiklus. Mano kolektorius be abejo su stiklu, netgi su selektyviniu stiklo paketu (turėjau tokį skilusį), bet būtent stiklo paketas ir neduoda ramybės. Kažkada teko dirbti su stogo langais, tai apie selektyvinius stiklo paketus turiu tokias žinias: jie atspindi nedidelę dalį saulės ultravioletinių spindulių į išorę ir nemažai atspindi infraraudonųjų spindulių į vidų. Kažin ar saulės kolektoriams nebūtų geriausia paprastas stiklas? Juk būtent ultravioletiniai spinduliai verčiami infraraudonaisiais, tai to ultravioleto labai nesinorėtų prarasti. Būtų įdomi specialistų nuomonė.

Petras2010-05-19 10:47

Esu girdėjęs, kad saulės kolektorius žmonės dengia stiklo paketais - labai gerai šilumos izoliacija. Taip viduje išsaugomi infraraudonieji.
Dalį ultravioleto atspindi, žinoma, ir paprastas stiklas. Apie stiklo paketuose naudojamą stiklą nežinau. O gal tai - tas pats stiklas, tik su nedideliu oro tarpeliu?
Tas tarpelis ir yra visa paslaptis. Aš keliuose kambariuose taip rekonstravau senus langus - įdėjau papildomus stiklus, palikdamas 2 cm tarpelius. Efektas tas pats, kaip ir plastikinių langų. Mat kai mažas oro tarpelis, negali susidaryti konvekcinės srovės, oras tampa labai geru šilumos izoliatoriumi. Plastikinių langų pardavėjų pasakos apie “išsiurbtą orą” (!) - tai tik marketingo sukčių išmonė neišmanėliams suvilioti.
Mano galva, tavo saulės kolektoriaus problemos gali būti dvi - nėra vandens cirkuliacijos (kolektorius neišnaudojamas visą laiką), mažas šaulės šildomas plotas (neužtenka energijos). Stiklo paketas gali būti tik nereikšminga kliūtis. Arba tai - net pliusas. Mano saulės kolektorių stiklai saulėtą dieną būna net karšti - vadinasi, daug šilumos eina velniop. O stiklo paketai šilumą laiko geriau.
Beje, Lietuvoje kvadratiniam metrui per metus tenka vidutiniškai 1000 kwh saulės energijos. Tai skaičiuok savo kolektoriaus galingumą. Praktiškai tiek energijos ir nepaimsi. Naudingumo koeficientas galėtų būti 50 - 60 procentų - ne daugiau…

Edvardas2010-05-26 17:04

Gerą dalyką aprašei Petrai, bet tai jau senokai yra išrasta, vadinama “Šildomais fasadais”. Dėl namo supūvimo galima nesibaimint - su tuo šios tavo konstrukcijos visiškai nesusiję. Galiu atsiųsti savo straipsnelį PDF’e nuo ko namas pūna.

Petras2010-05-26 20:27

Išradimas gal ir tikrai senas, bet niekur Lietuvoje, visiškai niekur, nemačiau tokių namų. Todėl aprašiau - pasidaryti galit kiekvienas.
Iš tiesų tai ne “šildomi fasadai”, bet paprasčiausi saulės kolektoriai orui šildyti. Šį pavasarį sienose išpjoviau skyles ir karštą orą nukreipiau į trobos vidų, pastačiau ventiliatorius, termostatus, saulės baterijas. Skaitykite straipsnio tęsinį (yra nuoroda).
Iš tiesų visi mano išradimai yra dviračio išradinėjimas. Man svarbu, kad veikia, ir visai nesvarbu, ar aš pirmas, ar dvidešimt pirmas… Pirmąjį saulės kolektorių orui šildyti su saulės baterijų varomu ventiliatoriumi mudu su sūnumi Vincu pasidarėme prieš šešerius metus, o pernai sužinojau, kad jų galima jau ir nusipirkti. Lygiai tokių pat, tik jie kainuoja ne keliasdešimt litų, kaip maniškis, bet kelis tūkstančius. Prieš kelerius metus radome būdą panaudoti lauk einančią kamino dūmų šilumą ir šildyti vandenį, o paskui vienas pažįstamas man parašė, kad tai jau vadinasi ekonomaizeriu ir kainuoja kelis tūkstančius litų. Maniškis kainavo šimtą…
Štai kodėl rašau apie labai paprastus ir pigius sprendimus - tai galėtų kiekvienas. Kas nori, tegu nusižiūri - kam dar sykį išrasti tą patį dviratį?

Edvardas2010-05-26 21:17

Aš pats toks pat išradėjas kaip ir tu. Nustojau išradimus patentuot, kai supratau, kad patentų sistema tai didžiausias progreso stabdys. Dabar nieko neslepiu. Statau namą, remdamasis ne tik naudingumo koeficientu bet ir įrengimo kaina, stengiuosi, kad rezultatas būtų kuo greitesnis atsipirkimas ir kuo mažesnės eksploatacinės laiko ir pinigų sąnaudos.
Bankrutuojančius skolininkus ne į teismus padavinėjau o skolas atsiėmiau tuo kas pakliuvo - medžiagomis statybai, įrankiais, tai dabar susivirinti ekonomaizerį galiu ne blogesnį (manau geresnį) už parduodamus, o kainą pats žinai. Beje terminas “kolektorius” - keleto plonesnių vamzdžių sujungimas į vieną storesnį. Taip, kad tavo kūriniui labiau tinka šildančio fasado vardas

Petras2010-05-26 21:55

Taip, žinoma, naudingumo koeficientas nėra svarbiausias dalykas - iš prietaiso norim turėti naudos, o ne kažkokio koeficiento. Tarkim, pramoninių saulės kolektorių naudingumo koeficientas gerokai didesnis už savadarbių, bet kas man iš to koeficiento, jeigu pats prietaisas neatsipirks? Užtat marketingo sukčiai akcentuoja būtent naudingumo koeficientą - negu jie pasakos, kad pirkti tokį brangų prietaisą paprasčiausiai neapsimoka?

Žinoma, mano saulės kolektorius gali vadinti šildomais fasadais - nieko nuo to neatsitiks. Nenoriu ginčytis dėl neesminių dalykų, bet visgi geriau, kai visi vartojame tuos pačius terminus ta pačia reikšme. Kalba yra mano duona (deja, pagrindinė), todėl mėgstu išsireikšti kuo tiksliau. Kolektorius nėra tik vamzdžiai, sujungti į krūvą, tai ne pirminė to žodžio reikšmė. Aišku, į krūvą sujungti šildymo sistemos vamzdžiai irgi yra kolektorius, bet kolektorius lietuviškai būtų rinktuvas, tas, kuris surenka (palygink - kolekcionuoti). Saulės kolektorius surenka saulės spindulius, kanalizacijos kolektorius surenka nuotekas…

Saulės kolektoriai dar yra skirstomi į pasyviuosius ir aktyviuosius. Aš turiu pasidaręs ir tokių, ir tokių. Kai saulės įkaitintas oras be jokių papildomų prietaisų paprasčiausiai šildo namo sieną - tai pasyvusis saulės kolektorius. Šildomus fasadus, kai žmonės prie pietinės namo sienos susirenčia stiklinį priebutį ar žiemos sodą, irgi galima pavadinti pasyviaisiais saulės kolektoriais, ypač kai norime pabrėžti, jog šis įrenginys surenka saulės šilumą. O jei maniškiai prietaisai yra skirti šildyti ventiliacijos orą, jeigu oro srautai dar valdomi ir varomi ventiliatorių, tada visiems bus aiškiau, jei vaidinsime juos saulės kolektoriais orui šildyti. Beje, taip juos vadina ir prekybininkai, tik reikalauja už juos pasakiškų pinigų…

Nežiūrint į tai, kad nesutinkam dėl vieno termino, iš esmės esame bendraminčiai. Jeigu žmonės vadovaujasi protu, o ne tuščiomis ambicijomis, jeigu jų sprendimai yra racionalūs, tai jie neišvengiamai prieina tą pačią vietą ir padaro tuos pačius išradimus (atradimus). Ir jų daromos išvados labai panašios…

Edvardas2010-05-26 22:13

Kaip su saulės kolektoriais lygiai taip su pasyviais namais: įdėk pora milijonų ir gali namo nešildyt - apie atsipirkimą kalbos nėra, nors primetus per savo amželį aš kurui (nesvarbu kokiam) max. 100000 išleisiu, namą už 200000 pasistatęs. Kur čia taupymas?
Dėl kolektoriaus nesiginčiju - įtikinai
Ne į temą: Kaip manai ar valstybei naudinga jei visi žmonės pradėtų realiai taupyt (turiu galvoj - ne tik “spaustis” bet ir naudoti iš tiesų taupančias technologijas?

Petras2010-05-26 22:50

Tavo klausimas visai į temą.
Jeigu visi pradėtume taupyti (ne tik pinigus, bet ir gamtos išteklius), naudotis nemokamais energijos šaltiniais, atsitiktų įdomus dalykas. Nežinau, kas būtų valstybei, bet ciklinei ekonomikai (gamyba- pardavimas) pasidarytų riesta. XXa. verslas suformavo vartotojų visuomenę - tokią nuolatos perkančią žmonių bendriją. Kuo daugiau žmonės išleidžia, tuo daugiau pinigų verslui, svarbu, kad pirktų ir visai nesvarbu - ką. Daiktai tyčia daromi kuo menkesni (palygink 20 metų senumo automobilių metalinius buferius ir dabartinių plastmasėles), gaminami vienkartiniai telefonai, fotoaparatai ir kitas šlamštas, eikvojami ištekliai ir teršiama aplinka, bet palaikomas beprotiškas verslas.
Taigi visuomenės interesas ir verslo interesas nėra tas pats. Aš norėčiau patvaresnių daiktų, o verslui reikia, kad aš nuolatos pirkčiau. Kam jis gamins amžiną daiktą? Kokia jam nauda, jeigu naudosimės nemokama saulės energija ir nepirksime jo elektros ar dujų? Jam reikia, kad mes kuo daugiau eikvotume. Dabar žmonės yra reklamos taip nukvailinti, kad jau perka paprasčiausią geriamą vandenį plastiko buteliuose. Už tuos pinigus realiai jie įsigyja tik niekam nereikalingą plastiko butelį, nes vandens gali įsipilti iš krano, beje, iš krano bėga dar ir švaresnis vanduo… Tačiau butelio etiketėje marketingo sukčiai užrašo, kad tas vanduo - iš kažkokių artezinių šulinių, kad jame yra visokių mineralų, tarsi vandentiekis imtų vandenį ne iš tokių pat artezinių šulinių, tarsi jame nebūtų tokių pat mineralų… Bet reklamos paveiktos masės neįstengia mąstyti, jos įstengia tik užsidirbti pinigų ir tuos pinigus leisti bet kam.
Jau kuris laikas gyvenu savo sodyboj, visada turiu obuolių sulčių, beveik visada - beržų sulos. Nežiūrint į tai, iš miesto atvykstantys ir reklamos užprogramuoti svečiai man, kaimo vargšui, atveža sintetiniais dažais nudažyto ir saldikliais pasaldinto gėralo, konservantų privarytos giros… Kada jie išvyksta, aš visą tą š. paprasčiausiai išpilu į unitazą.
Ciklinė ekonomika (gamyba - prekyba) labai supainioja žmones ir iškreipia jų vertybes. Jie nebesuvokia, kas iš tiesų vertinga, o kas - paprasčiausias šlamštas. Nors daug yra plepama apie kažkokį taupumą ir išteklių taupymą, bet iš tiesų daroma viskas, kad būtų eikvojama kuo daugiau. Tai reikalinga šitai verslo sistemai.
Visuomenei, žinoma, - ne.
Visuomenė kerta šaką, ant kurios sėdės ateinančios kartos.

Edvardas2010-05-27 10:38

Matau Zeitgeist idėjos tau nesvetimos :). Aš maždaug prieš metus buvau primetęs, kad jei kiekviena šeima turėtų savo mažą elektros jėgainę (vėjo, magnetinę ar bet kokią kitą) ir automobilį varomą vandeniu (ar nuosava elektra), valstybę labai greitai ištiktų krachas. Neskaičiuojant kitų galimybių taupyti.
Mano statyboj vanduo fantastinis (vienas gręžinys 10-čiai namų). Filtrą nebent mechaninį įvade pastatysiu, nors dabar visa šeima geria ir jokio diskomforto nejaučia, o traktoristas, kuris geoterminiam tranšėjas kasė, net kelis kartus buvo su bidonais atvažiavęs vandens imt.
Man juokingiausia, kad dauguma žmonių (rinkėjai) moka už televiziją: Jie moka už tai, kad juos pripumpuotų informacinio šlamšto (reklama, užsakomosios laidos, tušti serialai, …) ir už tai, kad jie sugaištų savo laiką bei išleistų pinigus už elektros energiją.
Čia jau matau, kad visai ne į temą pavariau :). Gal reikia keisti temą?

Petras2010-05-27 11:22

Tu kalbi į temą. Zeitgeisto idėjos man atrodo priimtinos, bet gyventi savo galva pradėjau gerokai anksčiau prieš Zeitgeistą. Atradęs nustebau: juk aš mąstau labai panašiai!
Jau bene šešeri metai kartu su savo bendraautoriumi Vincu kuriame autonominę sodybą. Šiek tiek prisideda ir antras sūnus, Tomas, bet mažiau - jis turi savo namus. O mūsų planas toks: visą reikalingą energiją galime gauti iš saulės, iš tvenkinio dugno, iš vėjo, iš malkų, iš pūvančio mėšlo.
Jau nemažai ką turime: saulės kolektoriai šildo vandenį ir trobos orą, savadarbiu šilumos siurbliu paimame šilumos iš labai gilaus tvenkinio dugno, turime savo malkų. Pasidarėme mėšlo dujų generatorių ir malkų dujų generatorių, bet jie dar nesureguliuoti iki galo, labai mažai degių dujų… Apie tai dar neskelbiu, nes girtis būsimais planais - tuščias reikalas. Aprašau tik tai, kas jau išbandyta ir pasitvirtinę, kuo gali pasinaudoti ir kiti, jeigu nori.
Sunkiau mūsų sodyboje bus įkinkyti vėją, nes čia žema vieta, vėjai sūkuringi. Darome vertikalią vėjainę. Išėjo per maža… Dabar jau aišku, kad reikės labai mažų apsukų lėtaeigio generatoriaus. Jie nežmoniškai brangūs. Atrodo, vėl teks darytis patiems…
Matau, autonominė sodyba - visai ne sapnas, tai labai realus tikslas. Šiuo metu mano sodybos komunaliniai patarnavimai per mėnesį sudaro 45 litus (kol elektra buvo pigesnė, užteko 35 litų). O gyvenu nesiverždamas diržo - kiek reikia vandens, tiek naudoju, mėgstu gyventi šiltai, todėl kambariuose žiemą laikai 20 - 22 laipsnius, rudens ir žiemos vakarais visuose kambariuose neišjungiu šviesos. Lemputės, beje, seniai susuktos taupiosios… Palyginimui galiu pasakyti, kad maždaug tokio pat dydžio buto šildymas Šiauliuose sausio mėnesį kainavo beveik 500. O aš už 45 litus turėjau ir elektrą, ir šaltą bei šiltą vandenį, ir šilumą troboje.
O kaip su valstybe? Tiesą sakant, aš nei dėl Lubio, nei dėl jo valstybės nesuku galvos. Nežiūriu televizoriaus, neteršiu galvos peršama ideologija, negyvenu Lubio ir kitų oligarchų rūpesčiais. Manau, jie nepražus - kai jiems reikės, apmokestins šulinius, orą, saulės spindulius…
Atsimenu, kaip Lietuvoje buvo pradėti statyti vandens skaitikliai. Kol tų skaitiklių niekas neturėjo, valstybinė verslo ideologija mokė žmones taupyti ir barė, kad jie netaupo. Buvo sakoma: susidėsite skaitiklius, bus pigiau. Žmonės pirko patys tuos skaitiklius, susidėjo. Kokius metus tikrai buvo pigiau. Visi ėmė taupyti, krito vandentiekio apyvarta. Tada monopolisto vandentiekio atstovas atėjo į miesto tarybą ir paprašė didinti vandens kainą. Aš pats kaip žurnalistas buvau tame Šiaulių miesto tarybos posėdyje ir girdėjau vienintelį motyvą: žmonės vandens suvartoja mažiau, nebėra apyvartos, gamyba pasidarė nebepelninga, reikia didinti kainas. Apie tai, kad reikėtų mažinti sąnaudas arba pelną, nebuvo nė kalbos…
Dabar tas pats atsitiks ir su daugiabučių šiltinimu. Kurie apsišiltina namus pirmieji, tie išlošia. Bet kai bus apšiltintas visas miestas ir sumažės šilumos sąnaudos, bus pakelta šilumos kaina. Ir vėl visi mokės kaip mokėję, tik padidės monopolistų energetikų pelnas - juk tuos pačius pinigus jie gaus kur kas mažesnėmis sąnaudomis.
Kaip besisuksi, monopolio sąlygomis vis tiek tarnausi enerfgetikams. Taupai, dedi pinigus, atlieki tokį didelį darbą, o vėliau paaiškėja, kad investavai ne sau, o monopolistui.
Aš nežinau, kaip žmogui išsisukti, nes monopolistų valstybė tave suras visur. Dabar aš pabėgau į kaimą ir kartu su sūnumi kuriu autonominę sodybą, bet tai - laikina išeitis. Juk mane Lubio valstybė, jeigu prireiks, nesunkiai suras ir čia.
Na, kol suras, galiu galiu pagyventi už tuos 45 litus per mėnesį. Bent tiek… :)

Edvardas2010-05-27 20:06

Aš jau anksčiau priėjau išvadą, kad dabartinė santvarka prieštarauja dieviškosioms ir fizikos taisyklėms, pvz.: santvarkai netinka jei nepersiryjama (mažiau valgai - mažiau perki, mažiau moki mokesčių), santvarkai netinka jei žmogus žmogui tiesiog padeda (galėtų ne padėt, o pasisamdyt ir padaryt tą patį už pinigus ir sumokėti mokesčius), santvarkai netinka žmonės sakantys tiesą (reikia sakyti ne tiesą, o tai ką reikia, t.y. santvarkos tiesą) ir t.t.
Manau čia pagrindinė bėda bendruomeniškumo nebuvimas - kad ir kiek vienas beprotestuotum, užkraus mokesčiais ir šilumos siurblius ir saulės kolektorius ir tavo kūdrą. Ir nesvarbu kas valdo Lubys ar kitoks …ys. Manau, kad šiuo metu pasaulį valdo ir labiausiai žmones skaldo pinigai.
Aš labai noriu kuo greičiau maksimaliai atsijungti nuo sistemos persikeldamas iš “skruzdėlyno”, kuriame man prievartos būdu bruka visokias paslaugas ir tuo pačiu valdo. Norisi atsijungti visas gyslas jungiančias su sistema, palikti tik internetą, nes jis jungia ne tik su sistema, bet ir duoda ryšį su kitais žmonėmis.
Šiek tiek nuklydau nuo orinio saulės kolektoriaus temos :).

Vygintas2010-07-10 13:44

Puiku, o kaip apsisaugoti nuo šilumos, kai vasara sienos įkais iki 100C ;-). Tikrai be ironijos klausiu, mane tos idėjos domina. Ruošiuosi keltis gyventi į senos stybos namą(medinukas), ir labau jau norisi pigiau gyventi(gal ir monopolistus pamokyti:-))

Petras2010-07-10 23:17

Vygintui. Pradėkim nuo vieno labai svarbaus klausimo. Iš kur tu žinai, kad vasarą sienos įkais iki 100 laipsnių? Esi atlikęs eksperimentą, ar paprasčiausiai turi tokią išankstinę nuostatą? Atsakyk pats sau, nes atsakymas yra svarbus tau pačiam: norėdamas ką nors kurti, turi atrasti ir nugalėti išankstines nuostatas, fobijas ir kitus tikėjimus. Vienintelis būdas tai padaryti - empirinis pažinimas.
Dabar - praktinė patirtis apie baisiuosius sienų “karščius”. Iš tiesų nieko nereikia daryti. Sienos neįkaista iki 100 laipsnių. Karštomis vasaros dienomis pietinė siena įkaista maždaug iki 60 laipsnių, o kambariuose visai normali temperatūra. Diena naktį gali laikyti atidarytus langelius - ir šilta, ir oras grynas.
Aš tokiu namo šildymu ir vėdinimu naudojuosi jau dveji metai. Pirmais metais maniau, kad vasarą teks saulės kolektorius atversti nuo sienos, kad tos neįkaistų. Pasirodo, nereikia. Namo siena yra pakankamai geras šilumos akumuliatorius ir amortizatorius. Juk ne palapinės brezentas ir ne šiltnamio plėvelė… Dieną labai lėtai įšyla, naktį taip pat lėtai atvėsta - nė nepastebi.

Viktoras2010-09-04 13:14

Sveiki!

Man labai patiko viskas kas siuose komentaruose buvo aprasyta.Malonu,kad zmones iesko,bando,kuria arba atranda.
Mane domina si tema todel noreciau ir pats ismeginti,pasigalinti savo rankomis tokius sildytuvus ar dar ka.
Dekui Jums!

Iki

Renis2010-09-14 10:18

Sveiki.Viena nuoroda,manau daug kam patiks.http://www.youtube.com/watch?v=QLNViUsRCVU&feature=related

Arūnas2010-10-23 18:43

Sveiki!
Taigi pildosi Petro pranašystės elektra reiki branginti seimas tai jau nusprendė scenarijus tas
kaip ir su vandens skaitikliais mat atsiradus taupioms lemputės suvartojimas elektros energijos sumažėjo sumažėjo ir monopolistu pelnai . Antkainius paleidom. Elektra tiek nekainuoja . Kai atsirado elektros birža kainos buvo pasiūlytos labai mažos ir tik po Kubiliaus kalbos staiga buvo pakelto net dvigubai tai ką gali reikšti pamąstykite……….

Žvelgaitis2010-11-10 22:51

Ačiū ,vaikinai.Aš ,senas pensininkas tik dabar perskaičiau Jūsų mintis.Jus viską teisingai darote ir teisingai galvojate.Tai labai džiugina ir teikia vilties ,kad Lietuva gal dar ir nepražus.AČIŪ. 2010 11 10

Andrius2010-11-13 15:50

Šaunu kad dar tokių žmonių yra kaip Petras tokius žmones visada palaikysiu.Šaunuolis

As2010-11-14 02:18

Turiu pora klausimu gal P. P galetu su manimi susisiekti? E - pastas : apb@inbox.lt

Kestutis2011-02-17 14:02

del tarpelio tarp stiklu.. nustatyta kad tarpelis tarp stiklu del oro konvekcijos ir siluminiu nuostuoliu neturi buti didesnis nei 3 cm
Del ploto tai aisku kad kuo didesnis plotas tuo daugiau energijos gaunam. nepamenu kiek watu i kvadraini metra gaunam is saules lietuvoje..tuo reiktu pasidometi.

Petras2011-02-18 00:23

Lietuvoje kvadratiniam metrui per metus tenka vidutiniškai 1000 kwh saulės energijos.

Minde2011-02-22 14:08

saunus tu zmogus Petrai, daugiau tokiu! pats daug galvoju ta kryptim, turiu daug ideju ypac sildant vandeni, be to beziurint tavo sprendimus ir man kilo ideja bandyt sildyt oru :). dekui.
respect

Petras2011-02-22 15:25

Šiandien lauke -6, o ventiliatoriai į mano trobą varė +40. Kai būna vaiskesnė saulė, temperatūrų skirtumas tarp lauko ir saulės kolektoriaus sudaro 50 laipsnių ir daugiau. Paprastai vasario mėnesį būna nedaug saulėtų dienų, bet šiemet jų yra, ir jau antra savaitė manus dieną šildo saulė. Na, bet tikrasis šildymas saule prasidės kovo mėnesį - tada ugnį kuriu tik maistui išsivirti.

Šis mano straipsnis, po kuriuo rašote komentarus, jau yra “pasenęs”. Atlikau keletą sėkmingų eksperimentų, ir dabar saulės kolektoriai man šildo ne tik trobos laukines sienas, bet ir ventiliacijos orą, taip pat kambario orą, kuris šaltas išeina iš trobos į kolektoriaus apačią o įkaitęs pro kolektoriaus viršų grįžta atgal į kambarį.

Patogiau apie tai skaityti kitoje mano svetainėje: http://petrasdargis.lt/?q=kategorijos/buitis

Anonimas2011-04-20 23:12

petras saunuolis as uz ji ….jis gyvena siltame name o kaip ir visi lietuviai pavydus kad kaskas daugiau sugeba negu pats .nesvarbu kad namas prastas ar viska gamino is pigesniu medzegu bet reikalas paprastas jam kuro reikia maziau.ir tai faktas.o kiti jam pavydi.nenusimink petrai tobulinkis ir eksprimentuok toliau.

Petras2011-04-21 09:19

Ačiū, Anonime, už palaikymą. :)

Tik nesakyk, kad visi lietuviai pavydūs. Tai - stereotipas. Štai tu nepavydus. Pažįstu daugybę lietuvių, kurie nėra pavydūs, pažįstu pavydžių rusų. Pavydas nėra nacionalinis bruožas. Meskim tai iš galvos.

Beje, mano namas nėra “blogas”. Tai labai geras, dar nesenas medinis namas. Jis labai šiltas, gerai vėdinamas, su visais patogumais. Atrodo nedidelis, bet jame daug vietos, nes įrengiau antrą aukštą. Esu matęs daugybę didelių blogų namų, kurie suryja daug energijos (ir darbo) šildymui ir yra nepatogūs gyventi. Daugelis jų savininkų šiandien sako, kad dabar jie statytų kitokį, daug mažesnį ir patogesnį namą.

Mūsų požiūris į būstą, kaip ir į žmogų, daugeliu atvejų irgi stereotipinis. Laimingas žmogus - tai turtingas žmogus, geras namas - tai brangus namas. Ši absurdiška nuostata nulemia masių požiūrį ir į technologijas, Sykį internete radau tokį aiškinimą: “Prasti (pigūs) saulės kolektoriai veikia tik nuo tiesioginių saulės spindulių, o geriems (brangiems) saulės kolektoriams tiesioginių saulės spindulių nereikia”. Milijonai žmonių šventai tiki šia marketingo įdiegta beprotybe, ir kai pamato atvirkščią dalyką, tarkim, mano pigius puikiai veikiančius saulės kolektorius, labai susierzina, jie šaukte šaukia: šito negali būti!

Vienam tokiam kvailiui parodžiau paraboliniame saulės kolektoriuje verdančią mėsą, ir jis susijaudinęs ėmė rėkti: “Nesąmonė, čia ne Afrika!” Viskas, ką jis pamatė mano sodyboje, prieštaravo jo prietarams, todėl viskas labai erzino. Tai buvo visai ne pavydas, bet vidinis konfliktas tarp jo prietarų ir realybės.

Jeigu ne tie prietarai, jeigu ne mąstymo inercija, visa Lietuva jau šildytų namus ir vandenį saule. Bet… Pramoniniai saulės kolektoriai yra brangūs, pirkti jų neapsimoka, darytis pačiam pigių ir gerai veikiančių negalima. Juk pigūs - prasti… :)))))

saules kolektoriai2011-05-04 11:52

Teisingai, jeigu zmogus turi laiko kodel neeksperimentuoti ir gaminti kazka sau, kas teikia naudos.

Mantas2011-05-05 23:37

Gerb.Petrai,sirdingai dekoju uz vertingus ir labai naudingus komentarus,kurie mane sudomino.
As taip pat gyvenu blokineme name kaip ir daugelis norinciu pasigaminti saules kolektoriu. Ar galeciau Jus kada pasikviesti pabendrauti prie kavos puodelio,su pagarba Pranas

Petras2011-05-06 05:48

Jeigu balkonas pietinėje namo pusėje, saulės kolektorių įrengti būtų labai paprasta. Bet konkrečiu atveju reikėtų kalbėti konkrečiai. Aš juk skelbiu savo elektroninį adresą ir telefono numerį.

Vytautas2011-06-12 23:35

Atsiprašau, kad “ne į temą”, bet naujoje svetainėje (http://petrasdargis.lt) su Firefox naršykle visas teksto blokas randasi ne jam skirtoje vietoje, o visai dešinėje “už paraštės”.

Petras2011-06-13 05:50

Ačiū, Vytautai, už pranešimą, bet man kažkodėl tekstas yra savo vietoje. Nežinau, ką galėčiau taisyti.

Anonimas2011-07-17 22:12

Labas, Gerb. Petrai. Pabandžiau pasidaryt kolektorių… na, viskas kaip ir gerai. Tik vietoj stiklo apdengiau polietileno plėvele. Rezultatas - išėjimo kolektoriuje pasiekiau 70 laipsniu.

anonim2011-07-17 22:14

70 laipsniu !!!

Petras2011-07-19 17:57

Sveikinu, labai puikus rezultatas. Daugiau nė nereikia - aukštesnė temperatūra gali būti pavojinga sistemai ir žmonėms.
Plėvelė irgi neblogai, bet po žiemos ar dviejų turėsi pakeisti - sutrūkinės. Bus proga ją pakeisti stiklu. :)

Laimius2012-03-26 09:27

Sveiki,
Labai įdomi ir aktuali tema. O jeigu pritvirtinus stiklinius kolektorius prie sienos ir palikti pvz apie 5 cm ar didesį tarpą tarp sienos ir kolektoriaus? Palikti apačioje tarpą (oro pritekėjimui), o viršuje arba grotelės, arba ventiliatorius per sieną pūstų orą į patalpą. Visa kita (šonus ir viršų) užsandarinti? Arba tiesiog prie sienos prikalti 5cm tąšelių karkasą ir ant jo tvirtinti pvz. rėmą su stiklo paketu? Ar didesnis tarpas 5-10 cm tarp sienos leistų paruošti didesnį tūrį karšto oro?

Petras2012-03-26 11:08

Labai teisingas Laimiaus papildymas. Aš taip jau padariau, kaip jis rašo. Skaitykite apie tai čia nurodytą straipsnio tęstinį arba http://petrasdargis.lt/?q=ra%C5%A1iniai/keletas-b%C5%ABd%C5%B3-%C5%A1ildyti-nam%C4%85-saule

Laimius2012-03-26 12:24

Ačiū už informaciją, nebuvau jos skaitęs. Aš nesu pasidaręs kolektoriaus, bet labai “svajoju apie tai”. Brangioji šaiposi iš mano fantazijų… Gyvenu senoviško tipo name, kaminas viduryje namo. Prie jo stovi Vienybės krosnelė. Kaminas, kaip ir yra pagrindinis oro traukos ir pašalinimo įrenginys. Jiegu įrengčiau
kolektorių su skyle per sieną oro tiekimui manau nereiktų ir ventiliatoriaus - kaminas trauktų.
Sakykite, gerb. Pertrai Jūs gyvenate tame name ar tik eksperimentuojate? Prie kokių temperatūrų išsiverčiat tik kolektorių tiekiama šiluma?

Petras2012-03-26 13:22

Aš tame name ir gyvenu, ir eksperimentuoju. Kovo mėnesį namui šildyti papildomo kūrenimo nebereikia - išsiverdu valgyti, ir to„ gana. Tuo pačiu pašyla ir vandens šilumokaitis. Viskas. Saulėtomis dienomis šilumos būna net per daug - šį šeštadienį kambariuose atsirado 24 C.

Saulės kolektoriai pradeda rimčiau veikti dar vasario saulėtomis dienomis, bet žiemą vien jais jokiu būdu neišsiversi. Aš namą šildau ir malkomis, ir saulės kolektoriais. Labai pigu.

Mano kaminas irgi stovi troboje, tačiau be ventiliatorių saulės kolektoriai beveik neveiktų. Tačiau kompiuteriniai 12 V ventiliatoriai yra labai nebrangūs (apie 10 Lt), elektros jie ima vos pusantro vato. Tačiau ventiliatoriams dar reikalingas elektroninis valdiklis, kuris juos įjungtų tik tada, kai oras saulės kolektoriuose šiltesnis, nei troboje. Valdiklį galima pasidaryti pačiam: http://petrasdargis.lt/?q=ra%C5%A1iniai/savadarbis-valdiklis-saul%C4%97s-kolektoriui

Tokia sistema su ventiliatoriais ir valdikliu veikia užtikrintai - tik šildo patalpas ir niekada jų neaušina.

Laimius2012-03-26 15:43

Ačiū, supratau.
Namo dvi sienos ir langai į pietvakarius ir pietus. Jau senokai pastebėjau, kad net ypač šaltą žiemos dieną per langus prišildo, bet tik saulė pradingsta ar vakarop pasislepia ir pasijaučia atvėsimas. Vis galvojau, kaip būtų galima sukaupti per dieną spinduliuojama saulės šilumą. Čia gal ir būtų variantas tų sienų nešiltinti, bet “aprengti stiklo fasadu”…
Gamykliniuose kolektuoriuose vasaros metu ventiliatorius pradeda dirbti reversu, traukti iš namo orą į lauką-vėsina. Nežinau, kiek tai pasiteisina. Bet mus svarbaiu šildymo privalumai. Gamyklinis (Švediškas lyg ir) kolektorius kainuoja 3500-4000 Lt, o pagal Jūsų išradimą išeitų 10 kartų pigiau, jeigu panaudojus pvc langų profilius su stiklo paketais (dėl estetinių subtilybių), o dar pigiau jeigu paprastus langų rėmus su stiklais…
Žodžiu tik reikia užsiimti.
Sakykit gerb. Petrai , kokia apytiksliai kolektorių kvadratūra pas jus įrengta (orinio šildymo)?

Petras2012-03-26 16:30

Mano namo vakarinėje sienoje - 2 kvadratiniai metrai, pietinėje - 7 kvadratiniai metrai.
Saulės kolektoriai yra geriausias sienų šiltinimas. Tačiau stiklu šiltintos sienos yra daugiau - galima sakyti, stiklu yra šiltinta beveik visa pietinį ir beveik visa vakarinė sienos.
Paprasti langų rėmai su dvigubu stiklu (mažu tarpeliu) - tai ir yra stiklo paketai.
Ne tik pramoniniuose saulės kolektoriuose, bet ir savadarbiuose labai nesunku padaryti, kad ventiliatoriai arba pats kolektorius vasarą siurbtų orą lauk. Aš to nedariau, nes tai nereikalinga. Pramoniniams marketingo sukčiai yra prigalvoję daugybę suktybių, pavyzdžiui, jie aiškina, kad jų kolektorių skarda “saugo nuo saulės radiacijos”. Marketingas ieško debilų, ne kitaip.
Jeigu turėčiau keliasdešimt tūkstančių atliekamų pinigų ir nerasčiau, kam juos paaukoti, gal juos išmesčiau pramoniniams žaisliukams, bet dar gerai pagalvočiau prieš kvailiodamas.

Angelė2012-03-31 21:56

Sveiki.
Gal Petras norėtų ar galėtų panaudoti savo puikius praktinius darbus daugiabučio šildymo ir karšto vandens sistemų tobulinimui?

vitrinos2014-09-04 11:47

Manau Angele , kad Petras nerastu daug uztareju savivaldybeje.

Raimundas2015-02-23 12:17

Malonu kad yra tokiu zmoniu kaip Petras, darykim viska kas imanoma pigesniam pragyvenimui,
taip jau dabar yra kad uzdirbi ir atiduodi viska sukciams…o jie kraunasi milijonus ir laiko mus paskutiniais durniais…

Arijus2015-03-30 10:40

Malonu skaityti, gerbiamas Petrai jūsų straipsnius. Noriu pateikti pamastymą, apie lygius stogus su prilydomaja danga. Ši bituminė danga saulėje įkaista gan stipriai. Prieš dengiant dangą, akmens vatoje išrėžti griovelius ir juose įkloti varinį minkštą vamzdį.Tada klojame pirmajį dangos sluoksnį prilydant. Jį tvirtiname smeigėmis tarp vamzdelių. Prilydome antrajį sluoksnį. Taip įrengtą šilumokaitį naudotume vandeniui šildyti.

Aloyzas2015-06-20 14:43

Sveikas,gerb.ponas Petrai.panasius dalykus isdarineju jau keleta metu,bet as naudoju polkarbonato plokstes. Namo pietineje puseje pasistaciau 40m2 arkini polikarbonatu dengta pastata sublokuota su namu.30m2 stogo naudoju vandens sildymui ir siltam orui,viskas veikia labai puikiai,tik niekas neautomatizuota,todel jeigu tektu lankytis Siauliuose,buciau labai dekingas jei rstumete laiko susitikti.Atrodo butu apie ka pakalbeti.

siauliai vijoliai veterinarijos 23 Aloyzas Grabskis TEL. 861028394

Petras2015-06-20 21:41

Aloyzai, atrodo, turi padaręs kažką įdomaus. Aprašyk, nofotkink, atsiųsk. Kitų kūrėjų darbus aš skelbiu savo tionklalapyke. Mano tikrasis tinklalapis dabar yra http://petrasdargis.lt/, jame yra speciali rubrika “Pasidariau ir aš”: http://petrasdargis.lt/kategorijos/buitis/pasidariau-ir-as
O už kvietimą ačiū. Gal kada nors…

Vandens sildytuvai2015-12-15 10:00

Petrai, ar Jūs pats taip sugalvojote įsirengti?
Ar taip šildote tik patalpas, ar bandote tai naudoti kaip vandens šildytuvą?

Petras2015-12-15 19:23

Žinoma, pats. Buvau apie tai girdėjęs, bet nelabai tikėjau, kol nepabandžiau.
Tai - tik pradžia, eksperimentas. Vėliau tokius kolektorius mes su sūnumi gerokai patobulinome. Jie aprašyti čia: http://petrasdargis.lt/rasiniai/keletas-budu-sildyti-nama-saule
Iš pradžių bukagalviai mane labai puolė, o dabar tokie kolektoriai jau ne naujiena, jie sėkmingai plinta.
Šitie saulės kolektoriai skirti orui šildyti. Vandeniui šildyti naudoju kitus.

Rašyti komentarą

Tavo komentaras